Pravidla saunování


Sauna je původní finské slovo označující malé stavení nebo místnost, která se po vytopení používá jako ohřívárna při saunování. Vnitřek sauny je velmi dobře izolovaný od okolí a vykládaný dřevem, které působí dobře na psychiku člověka.

Saunování má zejména preventivní účinek. Napomáhá klidnější činnosti srdce, prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty, bolesti kloubů a svalů ustoupí. Stejně tak utiší Vaše podrážděné nervy, migrénu či nervozitu. Sauna se tak zdá jako jedno z vhodných míst pro relaxaci. Díky saunování  se tělo začne silně okysličovávat, dojde k rozšiřování kožních pórů a cév. Zlepší se dýchání kůže, ta je potom vláčnější a svěžejší. Končetiny se lépe prokrví, což je vhodné, pokud Vás, zejména v zimním období, trápí studené nohy. Díky silnému pocení, začne tělo vylučovat mnoho látek, mezi kterými jsou i látky škodlivé.

 

Saunování v kostce

– teplota v sauně se pohybuje kolem 90°C, u infrasaun kolem 50°C
– optimální doba saunování je v podvečer, kvůli následnému spánku
– během půl hodiny ztratí tělo přibližně půl litru vody
– doporučená doba saunování je 1× týdně 90 – 120 minut

Před vstupem do sauny
Před vstupem do sauny se nejprve důkladně omyjeme, nejlépe mýdlem. V zásadě platí, že do sauny vstupujeme nazí. Jak už bylo řečeno, z těla se odvádí toxické látky, takže pokud bychom se chtěli saunovat v plavkách, riskujeme tím alergické reakce, v důsledku nahromadění toxinů, které se hůře odvádějí.

Jak se chovat v sauně
V sauně usedneme na ručník. Doba saunování je asi 15 minut, pro děti zhruba 5 – 10 minut. Teplotní rozdíl v sauně může být klidně i 25°C. Od země směrem k nejvyšší pryčně (tj. téměř stropu) se teplota pohybuje od 80°C až po 105°C. (u infrasaun je to okolo 50°C) Ze začátku si tedy sedněte na nejnižší místo. Pokud je Vám pobyt nepříjemný, nejlépe uděláte, když saunu opustíte.

Ochlazení
Po opuštění sauny si neochlazujte ihned hlavu, ale nejprve si pomalu opláchněte rukama obličej. Pokud nejste zkušení saunisté, nebude to pro Vás takový šok. Ze začátku můžete vynechat ochlazení v bazénu. Pokud vstupujete do bazénu, nikdy do něj neskákejte, použijte schody. Po ochlazení je lépe setrvat na studeném vzduchu až do úplného pocitu chladu a poté se vraťte do sauny. Opakování postačí ve třech cyklech – třikrát ohřátí a třikrát ochlazení.

Děti v sauně
Pokud se rozhodnete navštívit saunu s dětmi, nenuťte je násilím. Čím menší dítě je, tím mějte větší pochopení a trpělivost. Vhodný věk je až od tří let.

V jakých případech saunu nenavštěvovat
Saunu rozhodně nenavštěvujte při virózách a zánětlivých onemocněních, kardiovaskulárních chorobách, horečce, po vydatném jídle či nalačno, s žízní nebo po vyčerpávající námaze. Rovněž s sebou nenosíme alkohol v krvi. Nemocné osoby by se o vhodnosti saunování měly poradit se svým lékařem!

Saunování v létě
Řada studií prokazuje, že saunování v létě může tělu velmi pomoci. Hlavním argumentem v jeho prospěch je zlepšení termoregulace těla. Budete tak snáze odolávat nesnesitelným letním vedrům a zlepší se také vaše schopnost reagovat na přechody z tepla do zimy. Z dlouhodobého hlediska má pravidelné saunování jednoznačně veliký vliv na naši celkovou psychickou pohodu.Totéž platí o účincích sauny na celý pohybový aparát. Saunování působí na namožené svalstvo a představuje tak ideální doplněk ke cvičení. V neposlední řadě je třeba zmínit vliv sauny na kůži. Při pravidelném saunování se kůže zpevňuje a uzdravuje, což v létě oceníte zejména pokud jste náchylní ke spálení. Při pravidelném navštěvování sauna zvláčňuje pleť a obnovuje lymfatické cesty.  Saunováním navíc předcházíte vzniku celé řady onemocnění, díky jejím detoxikačním účinkům. Účinky sauny na zdraví jsou o to významnější a trvalejší, pokud ji navštěvujeme opravdu pravidelně. A to platí ve všech těchto oblastech. Takže ať už letošní léto bude jakkoli horké, se saunováním určitě nepřestávejte. 

 

Saunování jako takové nevede k úbytku tělesné hmotnosti.Tuková zásoba se nezmenšuje, pouze vypotíte asi půl litru vody (během půl hodiny), kterou po saunování doplníte tekutinami brzy zpět. 

Účinek saunování se projevuje až po několika návštěvách, nejlépe jednou týdně. Dochází ke zlepšení krevního oběhu a látkové výměny a posílí se cévní systém. Střídání horkého a studeného vzduchu nutí sliznice horních cest dýchacích k přizpůsobování se tepelným výkyvům, mohutným prokrvováním zlepšujeme jejich výživu a přívod obranných látek. Výsledkem Vám budiž celková otužilost a odolnost proti infekcím.

 

 


Sdílet!