Pravidla saunování

Sauna a saunování

IMG_0805Sauna je půavodní finské slovo označující malé stavení nebo místnost, která se po vytopení používá jako ohřívárna při saunování. Vnitřek sauny je velmi dobře izolovaný od okolí a vykládaný dřevem, které působí dobře na psychiku člověka.

Saunování má zejména preventivní účinek. Napomáhá klidnější činnosti srdce, prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty, bolesti kloubů a svalů ustoupí. Stejně tak utiší Vaše podrážděné nervy, migrénu či nervozitu. Sauna se tak zdá jako jedno z vhodných míst pro relaxaci. Díky saunování  se tělo začne silně okysličovávat, dojde k rozšiřování kožních pórů a cév. Zlepší se dýchání kůže, ta je potom vláčnější a svěžejší. Končetiny se lépe prokrví, což je vhodné, pokud Vás, zejména v zimním období, trápí studené nohy. Díky silnému pocení, začne tělo vylučovat mnoho látek, mezi kterými jsou i látky škodlivé.

Před saunou

Před vstupem se nejprve důkladně omyjeme, nejlépe mýdlem. V zásadě platí, že do sauny vstupujeme nazí. Jak už bylo řečeno, z těla se odvádí toxické látky, takže pokud bychom chtěli saunovat v plavkách, riskujeme tím alergické reakce, v důsledku nahromadění toxinů, které se hůře odvádějí.

V sauně

V sauně usedneme na ručník, doba saunování je asi 15 minut, pro děti zhruba 5 – 10 minut. Teplotní rozdíl v sauně může být klidně i 25°C. Od země směrem k nejvyšší pryčně (tj. téměř stropu) se teplota pohybuje od 80°C až po 105°C. (u infrasaun je to okolo 50°C) Ze začátku si tedy sedněte na nejnižší místo. Pokud je Vám pobyt nepříjemný, nejlépe uděláte, když saunu opustíte.

Ochlazení

Po opuštění sauny si neochlazujte ihned hlavu, ale nejprve si pomalu opláchněte rukama obličej. Pokud nejste zkušení saunisté, nebude to pro Vás takový šok. Ze začátku můžete vynechat ochlazení v bazénu. Pokud vstupujete do bazénu, nikdy do něj neskákejte, použijte schody. Po ochlazení je lépe setrvat na studeném vzduchu až do úplného pocitu chladu a poté se vraťte do sauny. Opakování postačí ve třech cyklech – třikrát ohřátí a třikrát ochlazení.

Co děti a sauna?

Pokud se rozhodnete navštívit saunu s dětmi, nenuťte je násilím, čím menší dítě je, tím mějte větší pochopení a trpělivost. Vhodný věk je až od tří let.

Saunování v kostce

– teplota v sauně se pohybuje kolem 90°C, u infrasaun kolem 50°C
– optimální doba saunování je v podvečer, kvůli následnému spánku
– během půl hodiny ztratí tělo přibližně půl litru vody
– doporučená doba saunování je 1× týdně 90 – 120 minut

S čím Vám sauna nepomůže…IMG_0796

Pokud si myslíte, že díky sauně zhubnete, bohužel Vás zklamu. Tuková zásoba se nezmenší, pouze vypotíte asi půl litru vody (během půl hodiny), kterou po saunování doplníte tekutinami brzy zpět. Další mýtus je ten, že nemoc nebo začínající nemoc nelze jen tak vypotit.

…a kdy se nedoporučuje

Saunu rozhodně nenavštěvujte při virózách a zánětlivých onemocněních, kardiovaskulárních chorobách, horečce, po vydatném jídle či nalačno, s žízní nebo po vyčerpající námaze. Rovněž sebou nenosíme alkohol v krvi. Nemocné osoby by se o vhodnosti saunování měly poradit se svým lékařem!

Závěrem

Účinek saunování se projevuje až po několika návštěvách, nejlépe jednou týdně. Dochází tak ke zlepšení krevního oběhu a látkové výměny a posílí se cévní systém. Střídáním horkého a studeného vzduchu se nutí sliznice horních cest dýchacích k přizpůsobování se tepelným výkyvům, mohutným prokrvováním zlepšujeme jejích výživu a přívod obranných látek. Výsledkem Vám budiž celková otužilost a odolnost proti infekcím.

 


Sdílet!